Tilbage til Velkommen

tilbage til konferencer

relevant for Rebecca

 

Konferencen i UK, 2011

Så er det konferencetid i UK......

 

Ja. En "ekstra" lille intro efter første konferencedag. Det er ret svært at rapportere. Programmet er lidt for stramt, der resulterer i, at foredragsholdere skynder sig igennem en del materialet. Det er lidt svært at følge med, men hovedpunkterne tror jeg nok jeg har fanget. Der er også en del ny viden.

 

INTRO Hej, ja, så er jeg i England, på vej til Smith-Magenis konferencen. Det er torsdag aften, den 19. maj 2011. Jeg har lovet Formand Fox at jeg vil skrive noget om "sidste nyt" på hjemmesiden her, så det gør jeg.  Mine forventninger til konferencen og det jeg synes vi kan bruge i forhold til Rebecca finder du på menuen "relevant for Rebecca.

 

Lørdag den 21. maj 2011

Jeg registrerer og møder en meget sød engelsk SMS pige der hedder Grace. Hun bliver 10 år på mandag. Jeg ringer på Skype og fortæller Rebecca om det.

Lidt praktisk info. Velkomstpakken indeholder 6 dokumenter. Et A4 ark med "Velkommen til foreringen" info, et til A4 med kontaktinfo på bestyrelsen m.v, en lille folder med kontaktpersoner i regionerne, en til lille pjece "Vejledning om SMS til forældrene", en til med "Vejledning om at håndtere adfærd i børn og voksne med SMS" og til sidst noget af en moppedreng af en pjece "SMS Vejledning til forældre og lærere" der har "det hele". Måske. Jeg læser det senere.

Nu går jeg ind til konferencesalen! Jeg er den første herinde. Kan jeg mon tage billeder med denne nye mini-computer? Nå .... OK ... 10.20 og konferencen er sat til at starte 10.15, og jeg sidder stadigvæk alene herinde, mon der er noget jeg ikke har læst :)

Næh ... det er bare fordi jeg er på dansktid, jeg er bare en time for tidlig på den! Nå, så læser jeg lidt. De har en del materiale, den engelske forening, tænker måske at som udgangspunkt kan den danske forening blot oversætte disse.

Dr. Anne Smith har lige sat sig ved "mit" bord her og jeg skal hilse Pernille :) Jeg giver kontaktinfo og en update om foreningen. Hun fortæller om underdiagnosering og at de nu regner med 1 SMS ud af 15.000 personer, flere end før, hvor der var 1 ud af 25.000. Så der er mange flere uden diagnose derude :) Formidlingsopgave er nok nr. 1 for alle. Og en "hotline" siger Dr. Smith, for nye forældre har et kæmpe behov for at snakke, så tid skal der også allokeres.

Nu er kl.10 og nu er der en del folk herinde! :) De annoncerer 10.15 at der er en "chill out" rum for voksne SMS. Til venstre for mig er der en flok talere der snakker sådan løse om hvad man ikke vide endnu :) Og en del om, at sundshedsvæsen mangler penge!

OK. Nu starter vi. En BBC journalist er komunikationsansvarlig. Hun gennemgår programmet og noget praktisk. Skriftlige spørgsmål som indleveres i forvejen, så svarene kan forberedes.

Dr. Orlee Udwin: Introducere alle de professionelle rådgivere med opfordring til at kontakte dem i løbet af dagen. Alison Male er børnelæge og nu præsenterer Dr. Anne Smith, som nu starter. Hendes 3. besøg til en UK SMS konference.

10.15. Dr. Anne Smith.

Hun fortæller om rejsen, der startede med den første barn i 1981 i Colorado, som havde en række symptomer der ikke rigtig kunne placeres. Anne anbefalede en kromosomskan, og de fandt en mangel i kromosom 17. På en konference fremlagde Anne hendes data og Ellen Magenis var også på konferencen og havde også nogle kr. 17 børn. Så vidste de, at der var "noget". Nu fra 2004 har man ret gode diagnoseringsmetoder, men der er ikke nok henvendelser på grund af manglende awareness derude. (Det er lidt svært med det her løbende oversættelse "live" fra engelsk til dansk!"

"Autism spectrum disorder" ASD, findes i 90% af børnene. Anne har en god opdateret liste. Netop gråzonen mellem autisme som ikke er en kromosomfejl og autisme lignende symptomer i SMS der er en kromosomfejl er en aktuel forskningsområde. Specielt småbørn med SMS har også ASD, men færre voksne har ASD.

RAI1 gene er en slags "styregene" der påvirker andre gener i nærzonen. Også en aktuel forskningsområde - er nogle gener "chefer" for andre. Dette kan ofte forklare hvorfor man nogle gange ikke kan finde den manglende gene der hvor symptomerne er, men at disse symptomerne kommer alligevel fordi der er "styring" fra andre gener.

Array CGH er den nye diagnoseringsmetode. Den finder SMS, selv om lægen ikke kender SMS, men bare har en mistænke om adfærds- eller udviklingsproblemer.

SMS er en multi-system disorder. Det kræver en hel hær af specialister til at forstå og håndtere syndromet. Anne Smith har haft 430 specialister i løbet af sit forskningsprogram på NIH der startede i 2001.

3D fotoanalyser af SMS ansigter. Undertænder skubber underlæben frem. Der er en del forskning om tænder og fælles ting omkring tandlægerne. Bihuller i SMS børn er meget små.

SMS børn hører meget bedre, troede vi, men egentlig er de bare mere sart over for en række smålyde, som andre lærer at filtrere fra. Det gør SMS børn ikke.

Hænderne er små, og føler mindre, derfor er bevægelser kraftigere for at føle noget. Det er ikke at de voldsomme bevægelser føler kraftige for SMS børn, de føler "normalt" når de holder stærkt. Brug for andre virkemidler end skriftlige fokus, at skrive er for svært. Brug computere eller stempler eller andre lignende "tryk" værktøj. Gerne med synlige elementer, SMS børn er markant visuelle i den sensoriske spektrum.

Anne sammenligner SMS børns "eksplosioner" med en rumraket. Hvis man ikke kan slukke brændstof - forebyggende - inden raketen er på vej op, ja, så ender man i rummet med dit barn, men for at blive på jorden skal man finde og slukke brændstof - hurtigt!

Lærer SMS børn tidligt at give hånd i stedet for at komme meget tætte på andre. Vigtig social regel, meget skræmmende for førstegangskontakt. Vigtig at familie og lærer forstår, at krammer m.v. er fint, men at der er forskel på folk.

SMS børn mangler en "mellem" niveau i mange motoriske og sensoriske områder. Små og store ting kan håndteres, men der skiftes på en måde der virker voldsomt for andre, men SMS børn mangler bare denne del af "gearkassen".

Inverted Circadian Melatonin Rhythm: høj om dagen, lav om natten, i SMS børn. Omvendt det normale. Mere herom i andre foredrag. Øgede brug af IT i USA til overvågning af SMS børn. Anne er lidt bekymret om brug af medicin til styring af adfærd og søvn. Fordi hun kender børn - og forældre - der har klaret sig uden medicin. Behov for forsigtighed og mere forskning.

Constipation: Mange SMS har et underdiagnoceret problem her. De drikker ikke nok. Nyt fokusområde? De ser for meget TV, og må bruge kroppen mere. Det vil også hjælpe, også på andre områder.

GENOTYPE (Genes) PHENOTYPE (Features)- Behov for øget forståelse nu på phenotype. Anne tror der er et andet gene et eller andet sted der virker sammen med RAI1 gene der kan forklare forskelle mellem SMS børn. Hvorfor virker noget på nogen men ikke andre? Ny artikel fra Anne om overvægt blandt SMS børn. Tendens til at blive tungere generelt, men hvorfor bliver nogle børn, ved puberteten, markant overvægtige, mens andre bliver på kurven?

Hvorfor vil Anne forstår SMS? For at hjælpe. Anne siger at forældrene skal ud at spise -alene - altså, sammen :) - en gang om måneden. Og børnene skal have den hjælp de har brug for. Forståelse er vigtig.

PRISMS links til UK, Australien, Tyskland og Frankrig.Australiens Camp Breakaway koncept er Anne ret glad for. SMS børn får 1:1 pasning under opholdet.

10.45. SMS i UK. Dr. Alison Male.

Enorme forsinkelser i kromosomtestning i UK, op til 1 års ventetid. Mikro-Ray test? RAI1 testing også tilgængelig, men .... penge mangler.

NHS i UK under omorganisering. Derfor ret godt at SMS foreningen har et "professionel advisory board" for så er der viden. Pjecen eksisterer, men formidlingen mangler.

Kaffepausen.

11.15. "Understanding challenging behaviour in SMS" Chris Oliver

Skriv til c.oliver@bham.ac.uk så kan du få en bog.

Lucy Wilde, PhD om SMS. CEREBRA fond støtter forskningen.

Fokus om dårlig adfærd, men man glemmer ofte nogle af de positive egenskaber. Husk at SMS børn har flere egenskaber der er fælles med alle andre børn og kun få - men markante - egenskaber der er anderledes.

Nerverne også påvirket af kromosomerne. Nerverne bringer "koderne" rund om i kroppen, men når der er en mangel - en deletion, som RAI1, SMS - så er besked fra en del af hjernen til et andet sted forstyrret.

Hjernen. Forreste del styrer resten. Den del der begrænse f.eks. dårlig adfærd ligger her. Det er også den del der bliver sat ud af drift når man drikker.

Hvorfor sker tingene hurtigt i SMS børn? Har det noget at gøre med at de får ondt et eller andet sted men reagerer anderledes. Ja, det kender vi fra Rebecca. En voldsom - uventede - reaktion er ofte tegn på sygdom på vej. Reflux fra maven påvirker tænder og bihuller og mellemørerne. Rebeccas ondt i maven? Et barn der fik medicin mod reflux blev markant glædere og roligere.

Pain signatures: FLACC. Face, Legs, Activity, Crying, Consolability. Ondt et eller andet sted kan blokeres ved at stimulere noget andet. Kronisk skarp ondt et eller andet sted får barnet til at gøre noget til at prøve at blokere ondet. Slå sig selv m.v. "The pain cycle". Kun en teori, men måske noget man kan undersøge nærmere.

Dårlig adfærd kan få en funktion, dvs noget der starter pga noget andet får en respons fra f.eks. forældrene der derefter bliver målet. Jeg skriger på lillebror, han er irriterende. Hov, mor kom over til mig. Hov, jeg vil have min mor, derfor hvis jeg bare skriger pålillebror, så kommer hun. "Are you rewarding problem behaviour?" "One, two, what should I do?" Man skal undgå at komme inde i en dårlig cirkel omkring dårlig adfærd. Tænk dig godt om. Kommunikation er af afgørende betydning.

"Demand escape behaviours" Der skal være passende tidspunkter for at stille krav. Vælg tidspunkt med omhu!

Lucy Wilde: 3 år projekt. 4 fokusområder med SMS: Søvn mv, men social adfærd i fokus her. Hvorfor er der så meget "attention seeking" blandt SMS børn? Unik SMS karakteristik: holder meget af selskab med bestemte personer, kontrast med Downs. 22 børn. Forskning i "Structured social situations". SMS barn vil ikke være alene. Høj "ked af det" faktor ved at skulle være alene. Meget glæde med genforening.

Forskningen går videre nu til at se på adfærd i skolerne.

Lav følelsesmæssig kontrol.

Stress hormones? Måling efter morgenmad i morgen.

"Speak softly but carry a bit stick"

14.30. Wallie Duncan. Circadian biologist. NIH

Nye og gamle søvnforskningsresultater. Frances, SMS barn fra Australien. Activity watch. Camp Breakaway. Søvn forbedring under ophold. Hvorfor? Uret blev stillet under puden. Pas på med fortolkning af resultaterne!

Høje melatonin niveauer om dagen, lave om natten. Kun SMS folk har dette omvendt mønster. Kropstemperatur er den bedste indikator på søvnkvalitet. Lav om natten.

Metoder for registrering af søvn. EEG, Actigraphy, søvn dagbøger. SMS-forskning bruger mest actigraphy. Normen: kun to perioder med søvn og vågen perioder. SMS folk har markant anderleds mønstre, flere perioder med søvn/vågen-

NIH forskning: 35 personer, forskellige typer, melatonin, ikke m,v. Analyser i forhold til søvnmønster - tidlig start, øgede aktiviteter om natten. Hvorfor:

Hjernen. Øjet, enkelt mest vigtig ting for at styre cirkadian system. Central cirkadian ur ligger bag øjet i SCM. Paneal gland, der hvor melatonin kommer fra. Beta-blockers stopper melatonin, blandede resultater i USA. Solskin vigtig for koordinering af døgnrytme.

Søvn styres af flere faktorer. Homeostat, hvor man akkumulerer søvn-gæld. Cirkadian ur, der pendulerer mellem dag og nat.

Lys har to vigtige dele. Det bør undertrykker melatonin produktion, men det virker vist ikke med SMS børn. Den også synkroniserer cirkadian ur. Lys en vigtig faktor i børn med SMS.

Wallie: vigtig at forstår at der ikke er EN søvnforstyrrelse i SMS børn, men en hel række søvnforstyrrelser. Ikke nok søvn = søvnmangel. Fragmenteret søvn = søvnforstyrrelse. Begge dele give søvnige børn om dagen, men behandlingen er meget forskellige.

Melatonin om dagen. Man bliver mere træt, ikke så frisk.

Søvngæld + melatonin + krav fra samfundet om dagen = adfærdsproblemer. Ikke en overraskelse.

Søvnbehov ændres fra ca 16 timer om dagen med spædbørn til 6 timer i gamle folk. Med SMS børn mønstret følges fra ca 1 år til ca. 7 år, men efter ca. 8 år begynder forstyrrelser tidligere om aftenen at stige. 4 faser: småbørn, børn, teenagere, unge. Markante ændringer i søvnmønstrer.

Melatonin virker om aftenen, effektiv på teenagere.

Wally har løbet ud af tid, han skipper hurtig igennem kropstemparatur m.v., svært at følge med .... Cortisol? Fase forskydning. Kropstemperatur minimum ca. kl. 12 i SMS børn, 4-5 timer tidligere end normale børn. Lyspåvirkning? Om eftermiddagen. Langtids stærktlys har hjulpet, stærkt lys om morgenen.

Søvnhygiejne: kølige, stille, mørkt rum. Regelmæssig søvnmønster. Middagssøvn før middag! Vigtig mad lys om dagen. Undgå kaffe og motion om eftermiddag og aften! Undgå stærkt lys om natten.

15.20. Prof. Paul Gringras.

UK forskning langt bagud USA. I UK mener man at de autiske træk er vigtige for at forstå søvn. Tidlig hjernudvikling er meget vigtig. Data om søvn viser store variationer i individer. ASD børn, deres søvn styrtdykker, før de blev diagnoseret. Søvn er efterhånden den bedste første indikator på ADHD, ASD og herunder SMS. Adfærdsændringer kan ændrer søvnmønstrer markant.

Grandins hug machine. Hvis ASD børn får lidt trk på sover de bedre. Tunge dyne m.v. Virkede med nogle børn.

Melatonin i ASD og ADHD børn. For 5 år siden var der vilde forskelle i dosering af Melatonin. Forskerprojekt. Faldt i søvn hurtigere, 37 minutter hurtigere. Men de sov ikke længere, 16 minutter. Bekræfter nuværende resultater: Melatonin hjælper tidlig søvn, men ikke i søvnmængde.

SMS. Ondt i benene? Klassisk søvnforstyrrelesymptom. Svært at kommunikere for småbørn generelt. Også for SMS børn. Søvnkvalitet forstyrres. Jernmangel! Clonidine. Gabapentin ...

Søvn apnea meget almindelige. Påvirker også søvnkvalitet. Alle faktorer for søvnforstyrrelse findes i SMS børn.

Undgå følgende mediciner, bl.a. beta blockers ... Også tidsmangel her, svært at følge med ...

Health tracker? Fremtid? Samarbejde med Alison. NIH style. Routine measurement of melatonin i spyt. Bør gøres generelt. CPY1A inducers? Enzymes fra leveren "spiser" melatonin.

Anne Smith introducere et svenske par der spørge til Vail senge.

16.00. Peter Hammond. Face Study.

Craniofacial Development. Videoer fra embryo. Analyse af ansigtstræk. SMS har bredere ansigt, flade næser, overlæber, m.v. 3D fotos. Tilbud om 3D fotografering af SMS børn. Måske en scan af skandinaviske børn til næste træf?

Mange fotoer, store database, markante karateriske træk.

Hastighed af ansigtsvækst. Mindre i småbørn, større i storebørn. Skifter omkring 10 års alder. Men hvor meget er rent vækst, hvor meget er overvægt? Også forskelle mellem drenge og piger, i SMS børn. 98% korrekt til vurdering af SMS, mulig diagnose metode? RAI1 mutering viser noget andet i ansigtet, hvorfor? Forskerinteresse!

Analyser af enkelte ansigter, seneste forskning. Kort næse, måske 1 cm. Frontal lobe trykket lidt inde. Påvirkning af hjernen? "Face signature" En "Galaxy" af ansigter der har lignende træk. Kan det forklares i generne? Et evt. hjælp til diagnosering.

16.30. Jane McCarthy. ADHD og relevansen til SMS?

Kender ikke SMS, selv om hun har været i branchen i 20 år. Hvorfor? Mærkeligt, synes hun. Hvor er de i ADHD/adfærds verdenen?

Meget høje aggressivitet i SMS børn, 70 %. Hyperaktive, 80 %. Autistiske, 70%. Impulsive, 80%.

Diagnoserer ADHD. 6 symptomer over 6 måneder. Rebecca har det hele :) Men, udviklingshæmning plejer ikke at give en ADHD diagnose. Men måske er dette forkert. Data mangler, ved ikke om det virker. Men betyder ikke at det ikke virker :) Ved ikke.

Medicin for specifikke problemer. Forstår hvad det er der giver problemer, årssager. Hvad kommer først? F.eks. er der søvnmangel der giver angst, eller har de angst som en del af syndromet?

Psykotiske patienter - medicin virker ikke. Lancet 2008 paper. Hvad betyder det for SMS? Man skal gå meget forsigtig med medicinering. Start med andre behandlingsmetoder. Konteksten skal være i orden først. Pas på de markante bivirkninger.

Selective Serotonin Reuptake Inhibitors. Måske kan bruges til behandling af aggression i SMS. Men igen, pas på f.eks. effekter på søvnforstyrrelser.

Ritalin. For ADHD. Virker. Børn som er helt 100% korrekt diagnoseret med ADHD. Ikke helt rigtig for ASD eller lignende symptomer.

Vigtig med tidlige diagnosering, og vigtig med tidlig behandling. Men det er mest vigtig at det er korrekt behandling. Vigtig at forstå at mediciner er kun en lille del af hele behandlingsspektrum.

Anbefaler en specialisering - en central klinik for SMS. Vigtig i forhold til sikkerhed omkring medicinering, bivirkning- The Metabolic Syndrome? Også i forhold til inklusion. Hvad for nogle arbejdstyper virker? Nogle kontekster kan forværre situationen, specielt i forhold til autistiske dele af syndromet.

17.00. Vi gik straks i gang med spørgsmål og svar.

Gemmesnitlig alder for at kunne gå? 2-3 år.

Første ord? ca. 18 måneder?

Er det bedst med tidlig diagnosering? Generelt ja, men ingen studier.

Størrelse af RAI1 deletion, er det vigtigt? Nej, ikke for forældrene, men vigtig for forskning, måske også til behandling om ca. 10 år. Vi ved det ikke endnu.

Kroniske ørebetændelse. Hvad hjælper? Vi ved det ikke?

Præsentationer på hjemmesiden? Ja.

Hvem giver hjælp til familier? Forklaring på socialesystemet i UK.

Følelsesmæssige problemer? Ja, men er det angst? Det ved vi ikke. God erfaring med visuelle hjælpemidler der visualisere tidsbegrebet.

Forebyggelse, fint, men hvordan håndtere man SMS-eksplosioner: Svært, fokusere på sikkerhed først, men prøv at virker sur.

Hvorfor står SMS-børn tæt på TV? Det ved vi ikke? Og er det farligt? Tror vi ikke.

22 årige SMS ødelægger briller? Ikke noget at gøre? Bare droppe brillerne! Lade ikke brillerne eller lignende kommer for meget i fokus. "Vi venter med brillerne" mv.

Slut.

Søndag den 22. maj 2011

DAG 2 WORKSHOPS

Der er 3 parallelle grupper: småbørn, mellem, og store. Jeg er i gruppen for mellemstorebørn, 6-15 år. De fleste har børn ca. 9-13. Der er ca. 15 forældre til stede, nogle har storesøskende med, andre en moster eller hjælper med.

Kl. 11-12. Adfærd og søvn.

Chris og Lucy, dem fra Birmingham Universitet.

De fleste har prøvet workshop konceptet før før.

Mine spørgsmål handler mest om søvn:

1. Refluks/ondt i maven/søvn?

2. Måle melatoninprofil - hvordan?

3. Stærktlys - hvornår? Hvor lang tid?

Snakken i gruppen er i starten mest om adfærd. De snakker om problemer med at styre børnene, der bestemmer det hele, de kalder det Yes-No problemet. En mor græder.

Flere kommer inde på forskel mellem mand-kvinde håndtering. At SMS-børn opfører sig meget anderledes overfor kvinder end overfor mænd. Jeg fortæller om min aggressivet - Wallie kalder det "Big dog model". En anden kvinde siger hun har prøvet aggressivitet, men det virker ikke. Flere mandlige hjælpere?

Hvad virker for folk i forhold til adfærdshåndtering? Meget stor spredning. Behandler dit SMS barn som et normalt barn? Vis ikke følelser? Jeg fortæller om konsekvens råd fra Belgien i 2004. Interesse fra psykologer om konsekvens. Virker det? Ingen konsensus.

Meget snak om bestemte ting med børnene, hvad de fokuserer på, plastre, sko, m.v. De fleste har "picking" problemet, ligesom mange af de danske børn fra Rørvig havde det. Hvorfor har vi det ikke så meget med Rebecca? Jeg nævner vores fokus på hygiejne de sidste 2 år der har fået hende til (næsten) at stoppe med hænder i mund, pille næse, m.v.

Medicinering. Nogle bruger Concerta/Ritalin. Risparadon? Vægtproblemer følger. Ofte holder det pludseligt op at virke. Der er meget store forskelle i hvad virker. Bivirkning - refluks? En spørger hvad disse dag-mediciner er, hvad de gør. Som speed, ecstasy svarer en forælder. ??

Melatonin. De fleste tager det. Forskellige dosering. Også det Wally kalder overdosering og på forkerte tidspunkter. Wally er lidt forsigtig. Pas på overdosering, påvirkning af dag-niveauet af melatonin, gør søvnproblemerne værre. Melatonin skal helt være lav om dagen.

Jeg spørger Wally om man kan måle døgnmelatonin og/eller kropstemperatur variationer? Ja, og det er vigtigt at kende barnets ur før man prøve lys og/eller melatonin.

Flere kender til fænomenet, at hvis barnet ikke sover middagslur, så sover de værre om aftenen. Problemer for mange med skoler e.l. der tror de hjælper "Hvis vi holder hende vågen, så sover hun bedre i aften" Wally kalder det et eller andet. Velkendt biologiske ting åbenbart. Vi kender det også fra overtrætte børn generelt, men nu ved vi at det er rigtigt :) SMS børn skal sover om dagen, sådan er deres biologiske ur bare.

Løb lidt ud af tid egentlig, kunne godt have fortsat, igen lidt presset program.

Snak med en mor. kim@ajmcleaningservices.co.uk . Om nyretransplantation. Lang snak, hendes dreng på 9 skal nyretransplanteres. Charlie. På 25 %. Manglede en nyre ved fødslen. Moderen har brug for info. Jeg lover en "Rebecca-nyre historie" - på engelsk :)

Snak med en "Clinical psychologist". oudwin@googlemail.com Dr. Orlee Udwin. Medlem af den UK Professional Advisory Board. Kommer til Copenhagen slutning af juli (uge 30). Vil godt med til et møde med den danske forening evt. andre professionelle. Hvem kan vi få fat i? CSH?

12.30. Uddannelse og skolesystemet.

Dr. Jenny Sloan, psychologist. Nick Taynton, Educationalist, Special Educational Needs. Dr. Helen Britton. Nick roste det danske spacialskolesystem i forhold til det engelske.

Rundpræsentation. De fleste går i Specialskoler. Der er en helt specialt en i Skotland der åbenbart er en blanding af skole, aflastning, kostskole, sprogcenter m.v. Noget med Enable.co.uk?

Sprogtræning? Er den med? Ikke helt rigtig. Sprogtræning i England kommer mest under sundhedsvæsen, og der er flere skoler der gerne sender sprogtræning til det andet system.

Early Support? Et program af hjælp til børn med specielle behov, gerne fra en tidlig alder.

En del snak om at vælge, fordele og ulemper mellem specialskoler og støtte i almindelige skoler. En del snak om værktøjer som pictogrammer m.v.

Valg? Specialskole eller? Ambitioner? Green Paper? Kvaliteten af undervisningen? Ikke nok specialskoler anerkender speciale syndromer som Smith Magenis Syndrome. Søvn. Formidling af SMS til flere lærere. Undervisning af specialskolepersonale - programme fra Skotland. Opgradering af undervisningsmiljø. Enable website? Best practice model.

Igen tidsmangel. Jeg brændte ind med et spørgsmål om hvad forældrene mener deres børn kan opnå, dvs., hvor vigtig er skolen egentlig, og hvad skal de lærer?

Presset program :)

FROKOST

Her efter frokost får jeg en snak med Wallie om søvnmønster. Han egentlig anbefaler en "Thermal Scan" instrument for nøjagtige målinger af kropstemperaturen, som giver den samme overblik over Rebeccas døgnrytme som en melatonin scan. Han anbefaler målinger over en uge for at få et godt gennemsnit. Derefter lysbehandling. Tidspunket handler om resultater fra døgnrytmen, Wallie tilbyder at hjælpe, vi kan sende en e-mail. Hilsner til Pernille fra Wallie!

14.15 Snak med forældrene.

Jeg fortæller om ovennævnte med lys, de andre har ikke tænkte sig at prøve det, men er interesseret. Idéen med tidlig skolestart tænder på nogle. Men noget

15.15 HEALTH WORKSHOP Dr. Alison ... Anne Smith

Puberteten? Adfærd bliver værre? Fortæl klart om hvad det handler om. Hormonbehandling? Kontraception? Bedst at vente?

De alle trække tænder ud. Ingen forhindrer det.

Ben, tæthed, muskler, strække ud? Gymnastiske øvelser? Svømme. Cykle. Hesteridning. Taekwondo - de bliver god til det.

Utæt dreng. Tis hele tiden. Lugte stærk. Infektion? Nattisseri? Natbleer.

PH study for reflux. Barium? Flere forældre kender til reflux. Nogle har alvorlig reflux. Mange i USA er på refluxmedicin. Metabolic things? PH study registrerer niveauet af reflux, men der er brug for en probe ned i maven!

Drikker ikke? Nyrerne? Drikker for meget?

Poop smearing i nogle børn. Forhandling. Fortæller om Rebeccas hygiejne. De er intelligente på nogle måder. Fiber i maden mod konstipationen. Sachet af ? Dosering?

Medicinering. Dosering af anti-biotics ørebetændelser. Behov for højere og længere doser. Dampbehandling til at løsne betændelse. Dampbad. Indikator er ofte adfærdsændringer mere end f.eks. klager over ondt i ørerne. Dobbeltdosis i dobbeltlængde? Antibiotika og øredråber. "Reservoirinfektion". Åbne de eustacian tubes! Turkish bath? Hamam. Forebyggende behandling. Ørepropper virker.

AFSLUTTENDE TANKER 

Søndag kl.18. Har lige skrevet en huskeliste om ting fra konferencen der er relevante for Rebecca (og også en huskeliste for Pernille). Nu er jeg i toget på vej til London, i selskab med Mette og Dennis (Bastians forældre). Vi taler bl.a. om, at det er mærkeligt, at noget som "dobbelt-dosis i dobbelt så lang tid" er en "kendt" virkemiddel mod mellemøresbetændelse i USA og UK men er udokumenteret. Der ligger en kæmpe formidlingsopgave derude :)

Jeg synes jeg har fået ret meget viden ud af det her konference. Men jeg føler også, at der er ret meget vi ikke vide, og jeg fornemmer også, at der er en del ting som vi måske gøre forkert i øjeblikket.

 

En lille hilsen hjemme fra Dk - det høre jo også med hvordan det går herhjemme alene med de 3 børn og hund. Det går fantastisk godt - ok, jeg har også fået noget hjælp af vores handicaphjælpere og mormor og morfar.

Men ville egentlig lige skrive, at jeg synes det er godt gået af min kære mand, alt det interessante han har skrevet ;-) masser af kys  herfra - og hilsner igen til Anne Smith

 

 

 

Smith-Magenis

et dansk site om

www.smithmagenis.dk